Rok 2021 bol pre spoločnosť Mecom náročný a zároveň úspešný. Najväčší slovenský výrobca mäsových výrobkov zmenil majiteľa, , investoval do nových technológií a do toho riešil problémy spojené s Covidom. Spoločnosť nedávno získala 3. miesto v prestížnej ankete Firma roka. O bilancovaní ale aj plánovaní sa rozprávame s generálnym riaditeľom Mecom Group, s.r.o. Ladislavom Čechovičom
Aký bol rok 2021 pre Mecom Group ?
Rok 2021 bol pre nás náročný a zároveň úspešný. Náročný kvôli Covidu pretože najmä v potravinárskych spoločnostiach musí byť produkcia zabezpečená na dennej báze. Som veľmi rád, že sa nám všetky covidové problémy podarilo riešiť úspešne bez toho aby sme zaznamenali akýkoľvek výpadok v predaji alebo dodávkach.
Úspešný bol najmä preto, že sa nám podarilo prejsť akvizíciou spoločnosti. V medzinárodnom tendri, v ktorom sa zúčastnili viacerí veľkí hráči v mäsospracujúcom priemysle, sme zmenili majiteľa. Dnes už je Mecom súčasťou skupiny Smithfield foods, ktorá je najväčším spracovateľom a predajcom mäsových výrobkov na svete.
Čo to Mecomu prinieslo ?
Mecom sa stal súčasťou veľkej globálnej rodiny a má prístup k novým možnostiam. Naďalej sme však ostali vysoko autonómna spoločnosť kde manažérske rozhodnutia týkajúce sa značky, výroby či cenového nastavenia ostávajú tak ako doteraz na lokálnom slovenskom manažmente. To je v našom ultrarýchlom segmente veľmi dôležité pretože nám to umožňuje robiť flexibilné rozhodnutia na lokálnej báze.
Celý svet žije prakticky už 2 roky v zovretí pandémie Covidu, aký má pandémia vplyv na vaše podnikanie ?
V Mecome máme zavedené veľmi prísne hygienické opatrenia. Rúška sa u nás nosili už dávno pred Covidom. Najmä v tých zónach kde prichádzajú pracovníci do kontaktu s hotovými výrobkami je náš štandard taký prísny, že sa už nedá viac sprísniť. Majú vlastné šatne, vlastné hygienické potreby, vlastné hygienické pomôcky. Máme zavedenú zonáciu výroby, vo všetkých priestoroch sme zvýšili sanitačné a hygienické opatrenia. V snahe chrániť zamestnancov pred Covidom sme im dávali vitamínové balíčky na podporu imunity. Mecom je reálne preverovaný niekoľkokrát ročne. Ide o externé a zákaznícke audity kvality a výsledky máme na úrovni 97 zo 100 čo je vynikajúce číslo.
Zmenili ste aj spôsob predaja ?
Covid znamenal aj zníženie návštev našich obchodných zástupcov u našich zákazníkov a preto sme zintenzívnili predaj cez telefón bez osobného kontaktu a nedávno sme spustili aj nový web kde si naši zákazníci dokážu priamo, cez našu aplikáciu, urobiť objednávku.
Máme vlastnú flotilu viac ako 80 vozidiel a naše výrobky vozíme na viac ako 3-tisíc prevádzok. Pred 2 rokmi sme investovali do nového fleetu a dnes jazdíme na najmodernejších autách aby sme znižovali spotrebu a teda aj emisie a našu uhlíkovú stopu. Budúci rok opäť plánujeme obmenu vozového parku a budeme jazdiť ešte ekologickejšie. Radi by sme zapojili aj elektrické autá ale žiaľ slabá infraštruktúra dobíjacích staníc nám to zatiaľ reálne neumožňuje.
Modernizujete výrobu, nakupujete nové stroje. Koľko ročne investujete ?
Každý rok investujeme do modernizácie rádovo v miliónoch eur. V budúcom roku investície ešte zdvojnásobíme. Časť ide do navýšenia kapacity výroby, časť na obmenu a časť do energetického hospodárstva tak aby sme mali efektívnejšiu spotrebu energií a teda aj nižšiu uhlíkovú stopu.
Vo firme ste zaviedli zlepšováky a odmeňujte ľudí. Osvedčilo sa to ?
Priznám sa, že na začiatku som bol trochu skeptický. Reálne nám to však prináša výsledky. Má to pozitívny vplyv na motiváciu a spolupatričnosť zamestnancov voči firme. Zamestnanci sú viac vtiahnutí do chodu spoločnosti a je tam aj finančné motivácia pre ľudí. Firme to na konci dňa pomáha vo zvyšovaní efektivity. Určite to vrelo odporúčam aj iným spoločnostiam najmä tým väčším. Nám sa to veľmi osvedčilo.
Uspeli ste v prestížnej ankete Firma roka ? čo to pre Mecom znamená?
Boli sme nominovaní a získali sme 3.miesto. To jasne ukazuje, že cesta po ktorej sme sa vydali je správna. Naše hlavné motto je prinášať naším zákazníkom dobré, kvalitné a chutné výrobky. Ak by sa nám to nedarilo tak by sme nemali ani tržby, ani rast, ani dobré hospodárske výsledky a žiadne ocenenie by sme nezískali. Veľmi sa z toho tešíme. Je to prestížne ocenenie a je to veľmi motivujúce.
Aktuálne prichádzate aj s novým dizajnom obalov, čo sa zmení?
Mecom ako market líder udáva tón v mäsospracujúcom priemysle. Naposledy sme robili takýto redizajn 4 roky dozadu a cítili sme, že je potrebné urobiť zmenu. Už tento mesiac spúšťame predaj výrobkov v novom dizajne. Na nových obaloch sú jasne uvedené všetky pre zákazníka dôležité informácie ako podiel mäsa, slovenský výrobca, zloženie a ďalšie.
Aké má Mecom plány na 2022 ?
Spúšťame nové projekty a rok 2022 bude v znamení rastu. Máme ambíciu rásť tak na slovenskom ako aj na exportných trhoch. Najmä na maďarskom a českom, ktoré sú pre nás veľmi dôležité. Vstúpime aj do nových segmentov, v ktorých sme doteraz nepôsobili. A tak ako každý rok prídeme s novými výrobkami, ktoré zohľadňujú najnovšie štandardy a požiadavky našich zákazníkov a spotrebiteľov.
Líšia sa výrobky podľa trhov ?
Áno. Napríklad výrobky pre maďarský trh sú viac štipľavé a obsahujú viac papriky. Môžem prezradiť aj to, že pre väčšinu výrobkov pre maďarský trh používame koreniny vyslovene od maďarských dodávateľov.
Čo by najviac potreboval mäsospracujúci priemysel na Slovensku ?
Celkovo je spracovateľský potravinársky priemysel na Slovensku dlhodobo výrazne finančne poddimenzovaný. Je tu investičný dlh, ktorý sa odhaduje až na 800 miliónov Eur. Chýba aj dlhodobá koncepcia podpory potravinárskeho priemyslu, ktorá by zahŕňala celý reťazec farmár – chovateľ – bitúnok – spracovateľ a ktorá by sa nemenila vždy keď sa vymení vláda. My jednoducho potrebujeme systémovú podporu, ktorá budú platiť aspoň 10-15 rokov. Aj štátna pomoc v spracovateľskom priemysle u nás zaostáva napríklad za Českom či Maďarskom. Spracovateľský priemysel je žiaľ dlhodobo prehliadaný.
Už v minulosti ste upozorňovali na takzvaný Gold plating. Už je to vyriešené ?
Nie je. Na Slovensku máme niektoré zákony alebo technické smernice, ktoré sú podstatne prísnejšie ako je legislatíva v okolitých krajinách. To znamená, že my ako slovenský výrobca musíme spĺňať tieto prísnejšie kritéria a sme tým pádom znevýhodňovaní voči výrobcom z iných krajín. Vypracovali sme aj konkrétny zoznam položiek, ktoré by bolo vhodné upraviť na úroveň okolitých štátov. Toto je niečo čo by štátnu kasu nestálo žiadne peniaze a čiastočne by to pomohlo slovenským spracovateľom mäsa aby boli konkurencieschopnejší. Poviem len jeden príklad za všetky. Slovenská legislatíva (Vyhláška 83/2016 o mäsových výrobkoch) stanovuje konkrétne skladovacie podmienky pre niektoré skupiny mäsových výrobkov v celom procese ich spracovania až po ich uvedenie na trh. V praxi to znamená, že vybrané skupiny mäsových výrobkov napr. párky od slovenského výrobcu sa musia skladovať pri teplote max. +4°C. Avšak výrobcovia zo zahraničia túto povinnosť nemajú a im stačí chladiť napríklad na +6°C. Rozdiel 2 stupňov v našich fabrikách znamenajú vyššie náklady radovo v 100 tisíc Eur ročne! A takto by som mohol pokračovať.